2025 július 1-jénprojektünk püspökszilágyi mintaterülete ismét egy szakmai bejárás helyszíne volt. Ezúttal a Debreceni Egyetem Tájvédelmi és Környezetföldrajzi Tanszékének, valamint a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszékének oktatói tettek látogatást a területen.

A látogatás célja az volt, hogy a résztvevők terepi környezetben ismerjék meg azokat a természetalapú vízvisszatartási megoldásokat, amelyek a Szilágy-patak vízgyűjtőjén valósultak meg az elmúlt években. Megtekintették a LIFE-MICACC projekt keretében létrehozott beavatkozásokat, így az oldaltározótavat és annak funkcióiba is részletes betekintést nyertek a látogatók. A jelenlegi LIFE LOGOS 4 WATERS projektünk során kialakításra kerülő megoldások közül az árvízi hozamok lassítását és a hordalékmozgás csökkentését szolgáló rönkgátakat, a hordalékfogó medencét, a Benjes-sövényeket, valamint a területen kialakított tanösvény kezdő állomását és az ott található monitoring pontokat tekintették meg az oktatók.

A helyszínen a projekt dombvidéki mintavízgyűjtő-területének vízgyűjtő koordinátora, Mészáros Krisztián adott részletes szakmai tájékoztatást az alkalmazott műszaki és ökológiai megoldások céljáról, működéséről, valamint a hosszú távú fenntartás és nyomon követés lehetőségeiről.
A szakmai tanulmányúton résztvevő oktatók a projekt során kialakított egyik rönkgát meglátogatása közben (Fotó: Módosné B. Ildikó)
A program különösen hasznosnak bizonyulhat a tájépítész és geográfus hallgatók számára, mivel az itt látott jó gyakorlatok az egyetemi oktatásban is továbbadhatók, a természetalapú megoldások komplexitása pedig kiváló alapot kínál a klímaadaptációs szemlélet formálásához.

Nagy örömünkre szolgált, hogy vendégül láthattuk a két hazai egyetem oktatóit. Püspökszilágy Község Önkormányzata a jövőben is szeretettel várja mindazokat a szakmai közösségeket és hallgatói csoportokat, akik érdeklődnek a mintaterület iránt, és nyitottak a helyszíni tapasztalatszerzésre, valamint a kölcsönös tudásmegosztásra. Bízunk benne, hogy a projekt során elért eredmények bemutatása és a terepi tapasztalatok hozzájárulnak a természetalapú megoldások oktatásba való beépítéséhez.