2024 októberének első hétvégéjén (2024. október 4-6.) másodszorra is megrendezésre került a LIFE LOGOS 4 WATERS projekt keretei között megvalósuló pedagógus-továbbképzés oktatási hétvégéje. A WWF Magyarország által szervezett Víztükör című, az Oktatási Hivatal által akkreditált pedagógus-továbbképzés fő célja az volt, hogy a résztvevők mélyebben megismerjék a vizes élőhelyek és a klímaváltozás hatásai közötti összefüggéseket, illetve a természetalapú vízmegtartással kapcsolatos gyakorlati megoldásokkal és a környezeti nevelés kreatív eszközeinek elsajátításával, azokat később saját tanóráikba, foglalkozásaikba is beépíthessék.
Az első, dombvidéki mintaterületen lezajlott továbbképzésről készült beszámolót itt lehet elolvasni.
Az elméleti tananyag részeként a résztvevők megismerkedtek a LIFE LOGOS 4 WATERS projekt céljaival, a víz tájban és ökoszisztémákban betöltött szerepével, illetve azzal, hogy a klímaváltozás milyen hatást gyakorol ezen természeti rendszerekre. Az oktatók olyan tanulás-facilitációs módszereket mutattak be, amelyek lehetővé teszik a diákok számára az élmény-alapú tanulást. Ezek közé tartozik a terepen elvégezhető Öröm-bánat térkép gyakorlat, vagy az élmények feldolgozására szolgáló 4F-modell, amely az élményeket tények, érzések, tanulságok alapján rendszerezi tanulássá.
Az elméleti anyagokon túl, a tananyag részét képezték játékok és kísérletek, amelyek a víz szerepét, az általa nyújtott ökoszisztéma-szolgáltatásokat és a természetes vízmegtartás módszereit modellezték.
A vasárnapi terepi foglalkozáson a résztvevők a Foktő és Bátya települések környékén létrehozott vízmegtartó megoldásokkal ismerkedhettek meg. Foktőn a kialakítás alatt lévő esővíztározót nézte meg a csoport, míg Bátyán a már korábban kialakításra került természetközeli tómedret szemlélték meg. Ez utóbbi jól illusztrálta a résztvevőknek, hogy akár csak néhány év alatt is milyen egészséges vizes élőhely tud kialakulni, ha a szükséges feltételek biztosításra kerülnek.
A visszajelzések alapján a résztvevő tanárok hasznosnak és tartalmasnak ítélték meg ezt a közösen eltöltött hétvégét:
„Nagyon profin összeállított program volt, az időbeosztástól elkezdve a minőségi oktatáson át a nyitott és családias légkörig bezárólag. Az egyik legjobb továbbképzés volt, amin részt vettem eddigi tanári pályafutásom alatt.”
“Több képzésen vettem már részt az elmúlt években, de ennyire tartalmas anyagokkal, gyakorlatban is alkalmazható tudással sosem tértem még haza. Megfelelő volt a tananyag elméleti és gyakorlati részeinek aránya, jól adaptálhatóak az általam tanított tanulók oktatásához. Köszönöm, hogy olyan ismeretekkel bővítettétek a tárházam, amelyet nemcsak az iskolában, hanem a saját életemben is szem előtt fogok tartani. A környezetem is más szemmel látom. Köszönöm a segítségeteket.”
“Köszönöm szépen, tényleg hasznosnak éreztem a hétvégét, nemcsak szakmai kérdésekben kaptam pluszt, hanem emberi értékekben is. Hálás vagyok, hogy ott lehettem.”
A következő etapban a továbbképzés résztvevői a saját intézményeikben tartottak egy próba foglalkozást a Víztükör metodológiával, majd azokról online számoltak be egymásnak és a képzést lefolytató szakembereknek. A tapasztalatok megosztásával elősegíthető a Víztükör pedagógus-továbbképzés metodikájának áttekintése, felülvizsgálata és szükség szerint kiegészítése is.